INNOWACJA (organizacyjna)
DLA DZIECI W WIEKU
PRZEDSZKOLNYM
„MOC BAJEK I BAŚNI”
OPRACOWANIE:
Agnieszka Matyja
Joanna Wawros
I. WPROWADZENIE DO INNOWACJI
ORGANIZACYJNEJ
Innowacja organizacyjna „ Moc bajek i baśni” ma przybliżyć dziecku książkę, nauczyć
szacunku i dbałości, wykształcić na tyle potrzebę obcowania z książką by w
przyszłości czytanie stało się przyjemnością a nie koniecznością przeczytania
kolejnej szkolnej lektury. Przeznaczony jest do realizacji na
zajęciach z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Wszyscy
chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi.
WSTĘP
We
współczesnej dobie wszechobecnej telewizji i komputeryzacji książka została
odsunięta na plan dalszy. Chociaż wydawać by się mogło, że książka przeżywa
swój kryzys to jednak nadal jest najważniejszym środkiem w dziedzinie
przekazywania wiedzy.
Czytanie
jest zależne od indywidualnych zainteresowań i potrzeb, rozwija nie tylko sferę
poznawczo- intelektualną ale wzbogaca również wartości moralno- społeczne.
Budzenie
i kształtowanie zainteresowań czytelniczych u dzieci powinno być wspólną troską
nauczycieli i rodziców. Tylko wspólna praca nauczycieli i rodziny przyniesie
pożądany efekt w postaci dojrzałego czytelnika.
Stały
kontakt z książką i biblioteką zapewnia dzieciom rozwój zainteresowań
czytelniczych, umiejętność korzystania ze źródeł informacji, trwałe przeżycie
estetyczne
i emocjonalne. Książka wzbogaca wiedzę,
rozwija intelekt, jest źródłem rozrywki i zabawy. Wobec narastającej demoralizacji młodego
pokolenia nauczanie od najmłodszych lat wartości moralnych, takich jak
uczciwość, szacunek, odpowiedzialność, życzliwość, rozum, odwaga sprawiedliwość,
staje się sprawą być albo nie być społeczeństwa i państwa.
II. ZAŁOŻENIA
INNOWACJI
Podstawowym
założeniem innowacji jest rozwijanie kontaktu dzieci z książką w taki sposób,
by był on dla nich przygodą, która rozwija ich wyobraźnię i stanowi radość
dzieciństwa.
Umożliwi
dzieciom poznawanie utworów literatury dziecięcej poprzez jak najczęstszy kontakt z książką. Ukarze
właściwy stosunek do książki poprzez
wzór osób dorosłych.
Czytanie
dzieciom jest nieodłącznym elementem pracy nauczyciela w przedszkolu i dlatego
też chciałybyśmy włączyć do realizacji tej innowacji rodziców pedagoga,
psychologa, bibliotekarkę, polonistkę.
CEL GŁÓWNY:
-
Ukazanie właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych.
-
Działania terapeutyczne – pozwalające na budowanie mocnej więzi pomiędzy
dzieckiem
a dorosłym.
-
Promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój
z jednoczesnym ukazaniem roli książki w
życiu człowieka.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
-
Wprowadzenie dzieci w świat literatury.
-
Budzenie zainteresowań książką poprzez zabawy teatralne, plastyczne, kącik
książek w sali itp.
-
akceptowanie odmienności, - tolerancja i otwartość na innych,
-
rozwiązywanie konfliktów zgodnie z zasadami współżycia w grupie,
-
Zapoznanie z zasadami korzystania z książek w kąciku książek w sali, z
biblioteki.
-
Kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i ich
szanowania.
-
Zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów.
-
Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
-
Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie.
-
Rozbudzanie wyobraźni.
-
Ćwiczenie koncentracji.
-
Wspólne przeżywanie z bohaterami książek emocjonujących przygód.
-
Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
-
Budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem.
-
Zaznajomienie dzieci z utworami znanych autorów książek dla dzieci.
-
Zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania
dzieciom.
-
Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych - uczenie myślenia
i wartości moralnych.
-
Uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
-
Przygotowanie dzieci do późniejszego, już samodzielnego wyboru książek.
-
Nastawienie na szukanie mocnych stron w sobie i kolegach.
III . METODY PRACY:
-
podająca - praca z książką, metody głośnego czytania, rozmowa,
słuchanie utworów literackich, nauka tekstów, pogadanki
ćwiczenia językowe,
-
poglądowa – film, oglądanie książek, czasopism,
ilustracji, teatrzyki kukiełkowe
IV. FORMY PRACY:
-
indywidualną,
-
zespołową,
-
zbiorową,
Realizacja:
-
zorganizowanie kącika książki,
-
głośne czytanie,
-
twórcze zabawy z książką w powiązaniu ze swobodną ekspresją muzyczną,
plastyczną, ruchową, językową, logopedyczną,
-
udział w teatrzykach kukiełkowych (2 razy w miesiącu)
-
organizowanie zajęć technicznych jako działalności współtworzącej inscenizację,
wykonanie kukiełek,
-
współpraca z biblioteką,
-
współpraca z rodzicami,
-
współpraca z pedagogiem, psychologiem,
-
współprac z Panią Małecką,
V. ŚRODKI DYDAKTYCZNE
-
literatura dziecięca - książki i czasopisma z bajkami i baśniami, księgozbiór
podręczny,
-
odtwarzacz CD, płyty z nagraniami bajek
i baśni, piosenek z muzyką relaksacyjną ,
-
rysunki, ilustracje,
-
rekwizyty do inscenizacji - pacynki,
kukiełki,
-
materiały do działalności plastycznej,
VI. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ I ZADANIA
-
codzienne czytanie dzieciom
-
współpraca z biblioteką
-
współpraca z rodzicami - organizowanie spotkań
czytelniczych w oddziale przedszkolnym
-
współpraca z pedagogiem i psychologiem- czytanie bajek terapeutycznych
(1
raz w tygodniu)
-
współpraca z Panią Małecką - przedstawianie teatrzyków kukiełkowych
(
2 razy w miesiącu)
-
wykonywanie zdjęć ze spotkań z
czytającymi gośćmi lub spotkaniami popołudniowymi.
ZADANIA:
PAŹDZIERNIK
1.
Poznawanie budowy książki
2.
Poznanie pracy bibliotekarki oraz pomieszczeń bibliotecznych:
- wycieczka do biblioteki, rozmowa o warunkach korzystania z biblioteki i zasadach zachowania się w bibliotece i czytelni zgodnie z regulaminem, wysłuchanie „prośby książki”,
- założenie karty czytelniczej dla grupy starszej w bibliotece, oglądanie karty książki,
- systematyczne wypożyczanie książek z biblioteki, wspólne czytanie ich w oddziale przedszkolnym ,oglądanie ilustracji.
- wycieczka do biblioteki, rozmowa o warunkach korzystania z biblioteki i zasadach zachowania się w bibliotece i czytelni zgodnie z regulaminem, wysłuchanie „prośby książki”,
- założenie karty czytelniczej dla grupy starszej w bibliotece, oglądanie karty książki,
- systematyczne wypożyczanie książek z biblioteki, wspólne czytanie ich w oddziale przedszkolnym ,oglądanie ilustracji.
3.
„ Książki moim przyjacielem” – słuchanie bajki „Moje spotkanie z Królewną Śnieżką”- wspomagające proces adaptacji
dziecka w grupie.
LISTOPAD
1.
Zorganizowanie kącika książki wspólnie z dziećmi
-
wybór miejsca na kącik,
- dobór książek do kącika z uwzględnieniem zainteresowań i możliwości rozwojowych dzieci,
- wspólne układanie książek według rodzajów (atlasy dla dzieci, albumy, książki o roślinach, ptakach, wiersze, bajki, baśnie) - omówienie zasad korzystania z książek.
- dobór książek do kącika z uwzględnieniem zainteresowań i możliwości rozwojowych dzieci,
- wspólne układanie książek według rodzajów (atlasy dla dzieci, albumy, książki o roślinach, ptakach, wiersze, bajki, baśnie) - omówienie zasad korzystania z książek.
2.
Organizowanie spotkań czytelniczych pod
hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
(bajki
pomagajki) „Komputerowe królestwo
Bobrusia” ( dla dzieci które spędzają zbyt dużo czasu przed komputerem).
3.
„ Książka moim przyjacielem” – słuchanie bajki czytanej przez panią pedagog i psycholog
„Pszczółka”
A.Grodzkiej - odkrywanie talentów i możliwości.
GRUDZIEŃ
1. Prezentowanie różnych utworów dziecięcych w formie : plastycznej, muzycznej,
1. Prezentowanie różnych utworów dziecięcych w formie : plastycznej, muzycznej,
i
ruchowej o tematyce związanej ze Świętami Bożego Narodzenia:
- śpiewanie pastorałek i kolęd,
- wykonanie prac plastycznych po wysłuchaniu utworów literackich, np. „Choinka”
2. Przybliżanie książki jako źródła informacji:
- zapoznanie dzieci ze zwyczajami bożonarodzeniowymi w Polsce
- próby tworzenia dialogów z wykorzystaniem pacynek i teatrzyku
- śpiewanie pastorałek i kolęd,
- wykonanie prac plastycznych po wysłuchaniu utworów literackich, np. „Choinka”
2. Przybliżanie książki jako źródła informacji:
- zapoznanie dzieci ze zwyczajami bożonarodzeniowymi w Polsce
- próby tworzenia dialogów z wykorzystaniem pacynek i teatrzyku
3.
Organizowanie spotkań czytelniczych pod
hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
(bajki pomagajki) „Wróbelkowa telewizja” ( dla
dzieci, które za długo oglądają telewizję)
4.
„ Książka moim przyjacielem” – słuchanie opowiadania Ewy Grinberg „Gdzie
mieszka strach"- eliminujące lęki.
STYCZEŃ
1. Wykorzystywanie wybranych postaci z literatury jako wzorców postaw i wartości moralnych:
- słuchanie bajki „O Tonim”- języku, którego pokaleczyły brzydkie słowa - inscenizowanie treści opowiadania z wykorzystaniem rekwizytów z kącika teatralnego.
1. Wykorzystywanie wybranych postaci z literatury jako wzorców postaw i wartości moralnych:
- słuchanie bajki „O Tonim”- języku, którego pokaleczyły brzydkie słowa - inscenizowanie treści opowiadania z wykorzystaniem rekwizytów z kącika teatralnego.
2.
„ Książka moim przyjacielem” – słuchanie wiersza
W. Badalskiej „Przepraszam smoku”
– eliminujący złe zachowanie.
3.
Organizowaniu spotkań czytelniczych pod hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
(bajki pomagajki) „ O
misiu, który bał się ciemności” ( dla dzieci, które boją się ciemności).
LUTY
1. Wykorzystanie literatury (bajek, baśni, wierszy) do zabaw relaksacyjnych:
- słuchanie bajek relaksacyjnych w celu eliminowania zmęczenia, napięć, agresji,
- wykonanie ilustracji do fragmentów wysłuchanych bajek przy muzyce wyciszającej,
1. Wykorzystanie literatury (bajek, baśni, wierszy) do zabaw relaksacyjnych:
- słuchanie bajek relaksacyjnych w celu eliminowania zmęczenia, napięć, agresji,
- wykonanie ilustracji do fragmentów wysłuchanych bajek przy muzyce wyciszającej,
2.
Organizowaniu spotkań czytelniczych pod hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
(bajki pomagajki) „ W mojej szafie” ( dla
dzieci, które mają lęk przed czymś nieznanym).
3.
Pasowanie na czytelnika
4.
„ Książka moim przyjacielem” – słuchanie bajki „ Bajka o pszczółce”- wzmacniające
poczucie własnej wartości.
MARZEC
1. Przybliżenie historii książki:
- „Książka dawniej i dziś” – słuchanie opowiadania, oglądanie ilustracji i obrazków,
2. Wyrabianie szacunku do książki - naprawianie zniszczonych książek,
1. Przybliżenie historii książki:
- „Książka dawniej i dziś” – słuchanie opowiadania, oglądanie ilustracji i obrazków,
2. Wyrabianie szacunku do książki - naprawianie zniszczonych książek,
3.
Organizowanie spotkań czytelniczych pod
hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
(bajki pomagajki) „ Rozbrykany słonik” ( dla
dzieci zmęczonych).
4. „ Książka moim przyjacielem” – słuchanie opowiadania „Na pewno ci się uda!”. – opowiadanie dodające odwagi.
4. „ Książka moim przyjacielem” – słuchanie opowiadania „Na pewno ci się uda!”. – opowiadanie dodające odwagi.
KWIECIEŃ
1. Przybliżanie autorów książek dla dzieci : Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Dorota Gellner:
- słuchanie opowiadań, wierszy
1. Przybliżanie autorów książek dla dzieci : Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Dorota Gellner:
- słuchanie opowiadań, wierszy
2.
Wykorzystywanie fragmentów utworów do ćwiczeń ortofonicznych:
- słuchanie utworów Juliana Tuwima „Ptasie radio”, powtarzanie fragmentów wiersza z wykorzystaniem zmiennej tonacji głosu, cicho, głośno, coraz ciszej, coraz głośniej, według własnej interpretacji itp.
- słuchanie utworów Juliana Tuwima „Ptasie radio”, powtarzanie fragmentów wiersza z wykorzystaniem zmiennej tonacji głosu, cicho, głośno, coraz ciszej, coraz głośniej, według własnej interpretacji itp.
-
wykonanie zakładki do książki,
3.
Organizowanie spotkań czytelniczych pod
hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
(bajki pomagajki) „ Pysiowy sposób na złość” (
dla dzieci, które często wpadają w złość)
4.
„ Książka moim przyjacielem” – słuchanie wiersza J. Tuwima „Lokomotywa” – wiersz integrujący
grupę.
MAJ
1. Poznawanie baśni i legend związanych z powstaniem państwa polskiego lub stolicy Polski:
- słuchanie legendy „Wars i Sawa” z płyty CD
1. Poznawanie baśni i legend związanych z powstaniem państwa polskiego lub stolicy Polski:
- słuchanie legendy „Wars i Sawa” z płyty CD
-
wykonanie ilustracji do wysłuchanej legendy
2.
Organizowanie spotkań czytelniczych pod
hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
(bajki pomagajki) „
Nieśmiały aktor Tobik” ( dla dzieci zbyt nieśmiałych).
3.„
Książka moim przyjacielem” – słuchanie
opowiadania „I my mamy swoje mamy"- stymulujące wrażliwość i empatię u dzieci
oraz uczące odpowiedzialności za zwierzątko, na podstawie bajki Joanny
Papuzińskiej.
CZERWIEC
1. „ Książka moim przyjacielem” - zastosowanie bajki terapeutycznej jako metody na wyciszenie, relaksację i odreagowanie napięcia .
1. „ Książka moim przyjacielem” - zastosowanie bajki terapeutycznej jako metody na wyciszenie, relaksację i odreagowanie napięcia .
2.
Organizowanie spotkań czytelniczych ze
starszym rodzeństwem dziecka, absolwentami lub dziećmi z najstarszej grupy
( jeżeli potrafią już samodzielnie czytać).
VIII. EWALUACJA INNOWACJI
Efektem wprowadzonej innowacji będzie rozbudzenie:
-
zainteresowania czytelniczego,
- pojawienie
się nawyku czytania wśród dzieci i ich rodziców,
- rozwijanie
mowy dzieci, ich pamięci i wyobraźni
- wzrost koncentracji uwagi,
- rozwijanie
zdolności recytatorskich, aktorskich i plastycznych,
Dziecko:
- wzbogaci słownictwo,
-
będzie dbać o własne książki oraz udostępnione pozycje z księgozbioru i chronić
je przed zniszczeniem,
-
pozna terminy i pojęcia związane z biblioteką i książką,
-
będzie umiało właściwie zachowywać się podczas korzystania z czytelni i
biblioteki,
-
pozna wybranych autorów literatury dziecięcej,
-
pozna wybrane bajki i baśnie,
-
nabędzie umiejętność swobodnego wypowiadania się, prawidłowej wymowy,
poprawnego budowania zdań, wyrażania nastrojów i uczuć,
-
dopowie zgodnie z własną wyobraźnią inny niż w książce koniec bajki,
-
wykona ilustrację do tekstu,
-
zaprojektuje i wykona zakładkę do książki,
-
nauczy się działać w zespole,
-
odczuje radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań.
Rodzic:
- więcej
czasu przeznaczą na czytanie dziecku w
domu,
- poznają szeroką ofertę literatury dziecięcej
- czytanie
będzie alternatywą i swoistą profilaktyką uzależnienia od telewizji i
komputera.
Ewaluacja będzie miała na celu ocenę funkcjonowania
innowacji w codziennej praktyce
edukacyjnej.
Ewaluacji
będzie podlegać:
-
atrakcyjność innowacji
-
użyteczność
Zostaną
zastosowane różnorodne formy ewaluacyjne.
Narzędziami
zbierania informacji będą:
-
anonimowe ankiety dla rodziców
-
obserwacje
-
ankieta dla dzieci
WYKORZYSTANE
BĘDĄ
Terapeutyczne
zabawy bajką i baśnią
1.
„Moje
spotkanie z Królewną Śnieżką"-
wspomagające proces adaptacji dziecka w grupie, na podstawie
baśni J. i W. Grimm „Śnieżka". Październik
2.
Bajki
„ Pszczółka” A. Grodzkiej - (odkrywanie
talentów i możliwości). Listopad
3.
„Gdzie
mieszka strach" eliminujące lęki, na podstawie opowiadania Ewy Grinberg.
Grudzień
4.
Wiersza
W. Badalskiej „Przepraszam smoku"- eliminujące złe zachowanie. Styczeń
6.
„
Na pewno ci się uda!.” - opowiadanie dodające odwagi. Marzec
7.
Opowiadanie
Ewy Grinberg „Gdzie mieszka strach"- eliminujące lęki
8.
Wiersza
J. Tuwima „Lokomotywa” – integrujący grupę Kwiecień”
9.
„ I my mamy swoje mamy"- stymulujące wrażliwość i empatię u dzieci
oraz uczące odpowiedzialności za zwierzątko, na podstawie bajki Joanny
Papuzińskiej . Maj
10. Bajka „O dwóch
ołówkach”- uświadomienie potrzeby przyjaźni.
Bajki pomagajki
1.
„Komputerowe
królestwo Bobrusia” ( dla dzieci, które spędzają zbyt dużo czasu przed
komputerem).
2.
„
Wróbelkowa telewizja” ( dla dzieci, które za długo oglądają telewizję).
3.
„
O misiu, który bał się ciemności” ( dla dzieci, które boją się ciemności).
4.
„
W mojej szafie” ( dla dzieci, które mają lęk przed czymś nieznanym).
5.
„
Rozbrykany słonik” ( dla dzieci zmęczonych).
6.
„
Nieśmiały aktor Tobik” ( dla dzieci zbyt nieśmiałych).
Muzyka relaksacyjna, opowiadania
relaksujące.
Komentarze
Prześlij komentarz