Przejdź do głównej zawartości

MOC BAJEK I BAŚNI





INNOWACJA      (organizacyjna)
DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
„MOC BAJEK I BAŚNI”


 OPRACOWANIE:
Agnieszka Matyja
Joanna Wawros

                                            



I. WPROWADZENIE DO INNOWACJI ORGANIZACYJNEJ

      Innowacja organizacyjna „ Moc bajek i baśni” ma przybliżyć dziecku książkę, nauczyć szacunku i dbałości, wykształcić na tyle potrzebę obcowania z książką by w przyszłości czytanie stało się przyjemnością a nie koniecznością przeczytania kolejnej szkolnej lektury. Przeznaczony jest do realizacji na zajęciach z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi.

WSTĘP
     We współczesnej dobie wszechobecnej telewizji i komputeryzacji książka została odsunięta na plan dalszy. Chociaż wydawać by się mogło, że książka przeżywa swój kryzys to jednak nadal jest najważniejszym środkiem w dziedzinie przekazywania wiedzy.
Czytanie jest zależne od indywidualnych zainteresowań i potrzeb, rozwija nie tylko sferę poznawczo- intelektualną ale wzbogaca również wartości moralno- społeczne. 
Budzenie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych u dzieci powinno być wspólną troską nauczycieli i rodziców. Tylko wspólna praca nauczycieli i rodziny przyniesie pożądany efekt w postaci dojrzałego czytelnika.
     Stały kontakt z książką i biblioteką zapewnia dzieciom rozwój zainteresowań czytelniczych, umiejętność korzystania ze źródeł informacji, trwałe przeżycie estetyczne
 i emocjonalne. Książka wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, jest źródłem rozrywki i zabawy.  Wobec narastającej demoralizacji młodego pokolenia nauczanie od najmłodszych lat wartości moralnych, takich jak uczciwość, szacunek, odpowiedzialność, życzliwość, rozum, odwaga sprawiedliwość, staje się sprawą być albo nie być społeczeństwa i państwa.

II.  ZAŁOŻENIA  INNOWACJI

Podstawowym założeniem innowacji jest rozwijanie kontaktu dzieci z książką w taki sposób, by był on dla nich przygodą, która rozwija ich wyobraźnię i stanowi radość dzieciństwa.
Umożliwi dzieciom poznawanie utworów literatury dziecięcej  poprzez jak najczęstszy kontakt z książką. Ukarze właściwy stosunek do książki  poprzez wzór osób dorosłych.
Czytanie dzieciom jest nieodłącznym elementem pracy nauczyciela w przedszkolu i dlatego też chciałybyśmy włączyć do realizacji tej innowacji rodziców pedagoga, psychologa, bibliotekarkę, polonistkę.


CEL GŁÓWNY:
- Ukazanie właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych.
- Działania terapeutyczne – pozwalające na budowanie mocnej więzi pomiędzy dzieckiem
   a dorosłym.  
- Promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój
   z jednoczesnym ukazaniem roli książki w życiu człowieka.


CELE SZCZEGÓŁOWE:

- Wprowadzenie dzieci w świat literatury.
- Budzenie zainteresowań książką poprzez zabawy teatralne, plastyczne, kącik książek w sali itp.
- akceptowanie odmienności, - tolerancja i otwartość na innych,
- rozwiązywanie konfliktów zgodnie z zasadami współżycia w grupie,
- Zapoznanie z zasadami korzystania z książek w kąciku książek w sali, z biblioteki.
- Kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i ich szanowania.
- Zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów.
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
- Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie.
- Rozbudzanie wyobraźni.
- Ćwiczenie koncentracji.
- Wspólne przeżywanie z bohaterami książek emocjonujących   przygód.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
- Budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem.
- Zaznajomienie dzieci z utworami znanych autorów książek dla dzieci.
- Zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom.
- Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych  - uczenie myślenia
  i wartości moralnych.
- Uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
- Przygotowanie dzieci do późniejszego, już samodzielnego wyboru książek.
- Nastawienie na szukanie mocnych stron w sobie i kolegach.
III . METODY PRACY:
- podająca -  praca z książką, metody głośnego czytania, rozmowa, słuchanie utworów literackich, nauka tekstów, pogadanki
 ćwiczenia językowe,
- poglądowa  – film, oglądanie książek, czasopism,  ilustracji, teatrzyki kukiełkowe
    
 IV.   FORMY PRACY:
- indywidualną,
- zespołową,
- zbiorową,

Realizacja:
- zorganizowanie kącika książki,
- głośne czytanie,
- twórcze zabawy z książką w powiązaniu ze swobodną ekspresją muzyczną, plastyczną, ruchową, językową, logopedyczną,
- udział w teatrzykach kukiełkowych (2 razy w miesiącu)
- organizowanie zajęć technicznych jako działalności współtworzącej inscenizację, wykonanie kukiełek,
- współpraca z biblioteką,
- współpraca z rodzicami,
- współpraca z pedagogiem, psychologiem,
- współprac z Panią Małecką,
V.  ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- literatura dziecięca - książki i czasopisma z bajkami i baśniami, księgozbiór podręczny,
-  odtwarzacz CD, płyty z nagraniami bajek i baśni, piosenek z muzyką relaksacyjną ,
- rysunki, ilustracje,
- rekwizyty  do inscenizacji - pacynki, kukiełki,
- materiały do działalności plastycznej,

VI.   HARMONOGRAM DZIAŁAŃ I ZADANIA

- codzienne czytanie dzieciom 
- współpraca z biblioteką
- współpraca z rodzicami  - organizowanie  spotkań  czytelniczych w oddziale przedszkolnym
- współpraca z pedagogiem i psychologiem- czytanie bajek terapeutycznych
(1 raz w tygodniu)
- współpraca z Panią Małecką - przedstawianie teatrzyków kukiełkowych
( 2 razy w miesiącu)
-  wykonywanie zdjęć ze spotkań z czytającymi gośćmi lub spotkaniami popołudniowymi.

ZADANIA:
PAŹDZIERNIK
1. Poznawanie budowy książki
2. Poznanie pracy bibliotekarki oraz pomieszczeń bibliotecznych:
- wycieczka do biblioteki, rozmowa o warunkach korzystania z biblioteki i zasadach zachowania się w bibliotece i czytelni zgodnie z regulaminem, wysłuchanie „prośby książki”,
- założenie karty czytelniczej dla grupy starszej w bibliotece, oglądanie karty książki,
- systematyczne wypożyczanie książek z biblioteki, wspólne czytanie ich w oddziale przedszkolnym ,oglądanie ilustracji.
3. „ Książki moim przyjacielem” – słuchanie bajki „Moje spotkanie z Królewną Śnieżką”- wspomagające proces adaptacji dziecka w grupie.
LISTOPAD
1. Zorganizowanie kącika książki wspólnie z dziećmi
- wybór miejsca na kącik,
- dobór książek do kącika z uwzględnieniem zainteresowań i możliwości rozwojowych dzieci,
- wspólne układanie książek według rodzajów (atlasy dla dzieci, albumy, książki o roślinach, ptakach, wiersze, bajki, baśnie) - omówienie zasad korzystania z książek.
2. Organizowanie  spotkań czytelniczych pod hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
(bajki pomagajki) „Komputerowe królestwo Bobrusia” ( dla dzieci które spędzają zbyt dużo czasu przed komputerem).
3. „ Książka moim przyjacielem” – słuchanie bajki  czytanej przez panią pedagog i psycholog
„Pszczółka” A.Grodzkiej - odkrywanie talentów i możliwości.
GRUDZIEŃ
1. Prezentowanie różnych utworów dziecięcych w formie : plastycznej, muzycznej,
i ruchowej o tematyce związanej ze Świętami Bożego Narodzenia:
- śpiewanie  pastorałek i kolęd,
- wykonanie prac plastycznych po wysłuchaniu utworów literackich, np. „Choinka”
2. Przybliżanie książki jako źródła informacji:
- zapoznanie dzieci ze zwyczajami bożonarodzeniowymi w Polsce
- próby tworzenia dialogów z wykorzystaniem pacynek i teatrzyku
3. Organizowanie  spotkań czytelniczych pod hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
 (bajki pomagajki) „Wróbelkowa telewizja” ( dla dzieci, które za długo oglądają telewizję)
4. „ Książka moim przyjacielem” – słuchanie opowiadania Ewy Grinberg „Gdzie mieszka strach"- eliminujące lęki.
STYCZEŃ
1. Wykorzystywanie wybranych postaci z literatury jako wzorców postaw i wartości moralnych:
- słuchanie bajki „O Tonim”- języku, którego pokaleczyły brzydkie słowa - inscenizowanie treści opowiadania z wykorzystaniem rekwizytów z kącika teatralnego.
2. „ Książka moim przyjacielem” – słuchanie wiersza W. Badalskiej „Przepraszam smoku” – eliminujący złe zachowanie.
3. Organizowaniu spotkań czytelniczych pod hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
 (bajki pomagajki) „ O misiu, który bał się ciemności” ( dla dzieci, które boją się ciemności).
LUTY
1. Wykorzystanie literatury (bajek, baśni, wierszy) do zabaw relaksacyjnych:
- słuchanie bajek relaksacyjnych w celu eliminowania zmęczenia, napięć, agresji,
- wykonanie ilustracji do fragmentów wysłuchanych bajek przy muzyce wyciszającej,
2. Organizowaniu spotkań czytelniczych pod hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
 (bajki pomagajki) „ W mojej szafie” ( dla dzieci, które mają lęk przed czymś nieznanym).
3. Pasowanie na czytelnika
4. „ Książka moim przyjacielem” – słuchanie bajki „ Bajka o pszczółce”-  wzmacniające poczucie własnej wartości.
MARZEC
1. Przybliżenie historii książki:
- „Książka dawniej i dziś” – słuchanie opowiadania, oglądanie ilustracji i obrazków,
2. Wyrabianie szacunku do książki - naprawianie zniszczonych książek, 
3. Organizowanie  spotkań czytelniczych pod hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
 (bajki pomagajki) „ Rozbrykany słonik” ( dla dzieci zmęczonych).
4. „ Książka moim przyjacielem” – słuchanie opowiadania  „Na pewno ci się uda!”. – opowiadanie  dodające odwagi.
KWIECIEŃ
1. Przybliżanie autorów książek dla dzieci : Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Dorota Gellner:
-  słuchanie opowiadań, wierszy
2. Wykorzystywanie fragmentów utworów do ćwiczeń ortofonicznych:
- słuchanie utworów Juliana Tuwima „Ptasie radio”, powtarzanie fragmentów wiersza z wykorzystaniem zmiennej tonacji głosu, cicho, głośno, coraz ciszej, coraz głośniej, według własnej interpretacji itp.
- wykonanie zakładki do książki,
3. Organizowanie  spotkań czytelniczych pod hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
 (bajki pomagajki) „ Pysiowy sposób na złość” ( dla dzieci, które często wpadają w złość)
4. „ Książka moim przyjacielem” – słuchanie wiersza J. Tuwima „Lokomotywa” – wiersz integrujący  grupę.

MAJ
1. Poznawanie baśni i legend związanych z powstaniem państwa polskiego lub stolicy Polski:
- słuchanie legendy „Wars i Sawa” z płyty CD
- wykonanie ilustracji do wysłuchanej legendy
2. Organizowanie  spotkań czytelniczych pod hasłem „ Mamo tato poczytaj mi ”
 (bajki pomagajki) „ Nieśmiały aktor Tobik” ( dla dzieci zbyt nieśmiałych).
3.„ Książka moim przyjacielem” słuchanie opowiadania  „I my mamy swoje mamy"-  stymulujące wrażliwość i empatię u dzieci oraz uczące odpowiedzialności za zwierzątko, na podstawie bajki Joanny Papuzińskiej.
CZERWIEC
1. „ Książka moim przyjacielem” - zastosowanie bajki terapeutycznej jako metody na wyciszenie, relaksację i odreagowanie napięcia .
2. Organizowanie spotkań czytelniczych  ze starszym  rodzeństwem dziecka,  absolwentami lub dziećmi z najstarszej grupy ( jeżeli potrafią już samodzielnie czytać).
VIII.  EWALUACJA INNOWACJI
Efektem wprowadzonej innowacji będzie rozbudzenie:
- zainteresowania czytelniczego,
- pojawienie się nawyku czytania wśród dzieci i ich rodziców,
- rozwijanie mowy dzieci, ich pamięci i wyobraźni
-  wzrost koncentracji uwagi,
- rozwijanie zdolności recytatorskich, aktorskich i plastycznych,

Dziecko:
- wzbogaci słownictwo,
- będzie dbać o własne książki oraz udostępnione pozycje z księgozbioru i chronić je przed zniszczeniem,
- pozna terminy i pojęcia związane z biblioteką i książką,
- będzie umiało właściwie zachowywać się podczas korzystania z czytelni i biblioteki,
- pozna wybranych autorów literatury dziecięcej,
- pozna wybrane bajki i baśnie,  
- nabędzie umiejętność swobodnego wypowiadania się, prawidłowej wymowy, poprawnego budowania zdań, wyrażania nastrojów i uczuć,
- dopowie zgodnie z własną wyobraźnią inny niż w książce koniec bajki,
- wykona ilustrację do tekstu,
- zaprojektuje i wykona zakładkę do książki,
- nauczy się działać w zespole,
- odczuje radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań.


Rodzic:
- więcej czasu przeznaczą  na czytanie dziecku w domu,
- poznają  szeroką ofertę literatury dziecięcej
- czytanie będzie alternatywą i swoistą profilaktyką uzależnienia od telewizji i komputera.

Ewaluacja będzie miała na celu ocenę funkcjonowania innowacji  w codziennej praktyce edukacyjnej.

Ewaluacji będzie podlegać:
- atrakcyjność innowacji
- użyteczność

Zostaną zastosowane różnorodne formy ewaluacyjne.

Narzędziami zbierania informacji będą:
- anonimowe ankiety dla rodziców
- obserwacje
- ankieta dla dzieci

WYKORZYSTANE BĘDĄ
Terapeutyczne zabawy bajką i baśnią
2.     Bajki „ Pszczółka” A. Grodzkiej -  (odkrywanie talentów i możliwości). Listopad
3.     „Gdzie mieszka strach" eliminujące lęki, na podstawie opowiadania Ewy Grinberg. Grudzień
4.     Wiersza W. Badalskiej „Przepraszam smoku"- eliminujące złe zachowanie. Styczeń
6.     „ Na pewno ci się uda!.” - opowiadanie dodające odwagi. Marzec
7.     Opowiadanie Ewy Grinberg „Gdzie mieszka strach"- eliminujące lęki
8.     Wiersza J. Tuwima „Lokomotywa” – integrujący grupę Kwiecień
9.     I my mamy swoje mamy"-  stymulujące wrażliwość i empatię u dzieci oraz uczące odpowiedzialności za zwierzątko, na podstawie bajki Joanny Papuzińskiej . Maj
10.  Bajka „O dwóch ołówkach”- uświadomienie potrzeby przyjaźni.

Bajki pomagajki
1.     „Komputerowe królestwo Bobrusia” ( dla dzieci, które spędzają zbyt dużo czasu przed komputerem).
2.     „ Wróbelkowa telewizja” ( dla dzieci, które za długo oglądają telewizję).
3.     „ O misiu, który bał się ciemności” ( dla dzieci, które boją się ciemności).
4.     „ W mojej szafie” ( dla dzieci, które mają lęk przed czymś nieznanym).
5.     „ Rozbrykany słonik” ( dla dzieci zmęczonych).
6.     „ Nieśmiały aktor Tobik” ( dla dzieci zbyt nieśmiałych).

Muzyka relaksacyjna, opowiadania relaksujące.





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

       Zapraszamy do zapoznania się z INNOWACJAMI  wprowadzanymi w Szkole Podstawowej nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi im. Szarych Szeregów w Chrzanowie.  Każda INNOWACJA ma swoją stronę, na której publikowane będą jej treści, cele, realizacja i ewaluacja.