INNOWACJA PEDAGOGICZNA WSPOMAGAJĄCA ADAPTACJĘ NAJMŁODSZYCH DZIECI DO NOWYCH SYTUACJI W PRZEDSZKOLU „KRZYŚ I MELA”
INNOWACJA PEDAGOGICZNA WSPOMAGAJĄCA
ADAPTACJĘ NAJMŁODSZYCH DZIECI DO NOWYCH SYTUACJI W PRZEDSZKOLU
„KRZYŚ I MELA”
opracowała Monika Starzykiewicz
1) Założenia innowacji pedagogicznej
Innowacja
dotyczy podejmowania działań związanych z funkcjonowaniem najmłodszego oddziału
przedszkolnego w roku szkolnym 2017/2018. Analiza składu grupy wykazała, że od
września 2017 roku będą w zespole dzieci, dla których jest to pierwszy kontakt
ze środowiskiem instytucji wychowawczej, pierwszy pobyt poza środowiskiem
rodzinnym. Informacje uzyskane z rozmów z rodzicami w okresie zapisów dziecka
do oddziału przedszkolnego, w oparciu o dotychczasowe doświadczenia prognozuje
się pojawienie trudności adaptacyjnych w przystosowaniu się dzieci do warunków
przedszkolnych. By wspomóc dziecko w pokonywaniu nowych i trudnych sytuacji
należy zastosować system zintegrowanych działań pedagogicznych i
organizacyjnych mających na celu stworzenie optymalnych warunków do edukacji i
wychowania w grupie oddziału przedszkolnego.
Innowacja
jest zgodna z Programem Edukacji Przedszkolnej „Nasze Przedszkole” W. Żaba –
Żabińska, M. Kwaśniewska w oparciu o który pracuje grupa.
2)
Podmiot innowacji
Innowacja przeznaczony jest dla
dzieci z grupy najmłodszej.
3) Cel główny innowacji
Głównym celem jest ułatwienie dziecku adaptacji w grupie
oddziału przedszkolnego oraz osiągnięcie dojrzałości przedszkolnej.
4) Cele szczegółowe (dziecko):
ü potrafi rozstać się z rodzicami
ü nie płacze w trakcie pobytu w
przedszkolu
ü nie płacze i nie protestuje przed
leżakowaniem
ü podejmuje samodzielną zabawę w sali
ü podejmuje zabawę z nauczycielem
ü podejmuje zabawę z innym dzieckiem
ü uczestniczy w zabawach i zajęciach organizowanych
w grupie
ü jest samodzielne w zakresie
podstawowej samoobsługi
ü nabywa umiejętności społeczne
niezbędne w życiu oddziału przedszkolnego
5) Planowane efekty
Wzrost poczucia bezpieczeństwa
dziecka w oddziale przedszkolnym, obniżenie poziomu lęku, dobre samopoczucie
dziecka, pogodny nastrój, aktywność zabawowa
i poznawcza. Nabycie umiejętności społecznych pozwalających na dobre funkcjonować w grupie oddziału przedszkolnego.
i poznawcza. Nabycie umiejętności społecznych pozwalających na dobre funkcjonować w grupie oddziału przedszkolnego.
6) Czas trwania i miejsce realizacji
Innowacja będzie realizowany w grupie
trzylatków w oddziale przedszkolnym mieszczącym się w Szkole Podstawowej nr 8 z
Oddziałami Integracyjnymi
w Chrzanowie od września do listopada 2017 roku (z możliwością przedłużenia
w razie potrzeby).
w Chrzanowie od września do listopada 2017 roku (z możliwością przedłużenia
w razie potrzeby).
7) Metody
Inscenizacja z wykorzystaniem dwóch
pacynek.
Zabawy teatralne.
Nauczanie sytuacyjne.
8) Sposób realizacji
Cykliczne zajęcia co tygodniowe i
kontynuacja założonych celów w trakcie tygodnia, w nauczaniu sytuacyjnym.
9) Ewaluacja
Diagnoza zostanie przeprowadzona przy
pomocy opracowanego w tym celu arkusza obserwacyjnego (zamieszczonego w
aneksie).
Cel ewaluacji – osiągnięcie przez
dzieci przynajmniej minimalnego poziomu dojrzałości przedszkolnej i adaptacji.
Wskaźnikiem poziomu dojrzałości
przedszkolnej i adaptacji będzie suma uzyskana przez dziecko punktów z arkusza
obserwacji: min poziom – 14 pkt, max poziom –
28 pkt.
28 pkt.
Procedura ewaluacji programu –
wiadomości zebrane zostaną poprzez obserwację bierną i uczestniczącą w trakcie
pobytu dzieci w oddziale przedszkolnym w różnych sytuacjach przed rozpoczęciem
programu i na zakończenie.
Raport – zostanie napisany po zakończeniu
zajęć.
ANEKS
Wrzesień
I tydzień:
obserwacja
II tydzień:
„Krzyś i Mela są przedszkolakami”
III tydzień: „Lubię
leżakować, a Ty?”
IV tydzień:
„Idę z mamą do przedszkola”
Październik
I tydzień:
„Spacer Krzysia i Meli dookoła przedszkola”
II tydzień:
„Krzyś i Mela lubią jeść owoce, a Wy?”
III tydzień:
„Krzyś i Mela z mamą na targu”
IV tydzień:
„Zagadki Krzysia i Meli”
Listopad
I tydzień:
„Krzyś i Mela mają swój parasol”
II tydzień:
„Krzyś i Mela robią z mamą kompoty na zimę”
III tydzień:
„Wycieczka Krzysia i Meli do lasu”
IV tydzień:
„Nasz tatuś jest górnikiem (lubię gdy tata przychodzi po mnie…)”
ARKUSZ OBSERWACJI
Wrzesień 2017
Imię i
nazwisko dziecka:…………………………………………………………….
a- O
pkt
b- 1
pkt
c- 2
pkt
1)Dziecko potrafi
rozstać się z rodzicem
a)
sprawia mu to trudność, płacze protestuje w
różny sposób
b)
czasami sprawia mu to trudność
c)
nie ma z tym problemu
2) Dziecko nie płacze
w trakcie pobytu w oddziale przedszkolnym
a)
często płacze izoluje się, jest smutne
b)
czasami miewa gorsze dni
c)
nie płacze
3)Dziecko nie płacze
i nie protestuje przed leżakowaniem
a)
płacze i różny sposób protestuje
b)
czasami płacze i protestuje
c)
nie ma z tym problemu
4) Dziecko podejmuje
samodzielną zabawę w sali
a)
nie bawi się, izoluje się, obserwuje z boku
b)
podejmuje próby
c)
potrafi bawić się samodzielnie w sali
5) Dziecko podejmuje
zabawę z nauczycielem
a)
nie chce bawić się z nauczycielem
b)
czasami podejmuje zabawę z nauczycielem
c)
bawi się z nauczycielem
6) Dziecko podejmuję
zabawę z innym dzieckiem
a)
nie chce bawić się z innym dzieckiem
b)
czasami bawi się z innym dzieckiem
c)
potrafi bawić się z innym dzieckiem
7) Dziecko
uczestniczy w zabawach i zajęciach organizowanych w grupie
a)
nie chce uczestniczyć w zabawach i zajęciach
organizowanych w grupie
b)
czasami włącza się we wspólne zajęcia i zabawy
c)
uczestniczy w grupowych zajęciach i
zabawach
8) Dziecko jest
samodzielne w zakresie samoobsługi
8.1
a)
nie zgłasza potrzeb fizjologicznych i nie
potrafi samodzielnie skorzystać z toalety
b)
próbuje ze wsparciem osoby dorosłej korzystać
samo z toalety
c)
samodzielnie korzysta z toalety, tylko czasami
potrzebuje pomocy
8.2
a)
nie potrafi jeść samodzielnie, wymaga pełnego
karmienia
b)
podejmuje próby ze wsparciem osoby dorosłej
c)
samodzielnie je posiłki, tylko czasami potrzebuje
pomocy
8.3
a)
nie potrafi ubrać się i rozebrać, nie podejmuje
w tym zakresie żadnej aktywności
b)
próbuje ze wsparciem osoby dorosłej samodzielnie
ubrać się i rozebrać
c)
potrafi samodzielnie się ubrać i rozebrać
9) Dziecko nabywa
umiejętności społeczne niezbędne w życiu oddziału przedszkolnego
9.1
a)
nie rozpoznaje swojego znaczka
b)
czasami ma z tym problem
c)
zawsze rozpoznaje swój znaczek
9.2
a)
boi się opuszczać swoją salę
b)
czasami nie chce opuścić swojej sali
c)
nie ma z tym problemu
9.3
a)
ma duże problemy z wykonywaniem poleceń
nauczyciela
b)
miewa z tym problemy
c)
sporadycznie ma taki problem
9.4
a)
boi się wychodzić na zewnątrz, płacze na
spacerach
b)
czasami płacze
c)
nie ma z tym problemu
ARKUSZ OBSERWACJI
Listopad2017
Imię i
nazwisko dziecka:…………………………………………………………….
d- O
pkt
e- 1
pkt
f- 2
pkt
1)Dziecko potrafi
rozstać się z rodzicem
d)
sprawia mu to trudność, płacze protestuje w
różny sposób
e)
czasami sprawia mu to trudność
f)
nie ma z tym problemu
2) Dziecko nie płacze
w trakcie pobytu w oddziale przedszkolnym
d)
często płacze izoluje się, jest smutne
e)
czasami miewa gorsze dni
f)
nie płacze
3)Dziecko nie płacze
i nie protestuje przed leżakowaniem
d)
płacze i różny sposób protestuje
e)
czasami płacze i protestuje
f)
nie ma z tym problemu
4) Dziecko podejmuje
samodzielną zabawę w sali
d)
nie bawi się, izoluje się, obserwuje z boku
e)
podejmuje próby
f)
potrafi bawić się samodzielnie w sali
5) Dziecko podejmuje
zabawę z nauczycielem
d)
nie chce bawić się z nauczycielem
e)
czasami podejmuje zabawę z nauczycielem
f)
bawi się z nauczycielem
6) Dziecko podejmuję
zabawę z innym dzieckiem
d)
nie chce bawić się z innym dzieckiem
e)
czasami bawi się z innym dzieckiem
f)
potrafi bawić się z innym dzieckiem
7) Dziecko
uczestniczy w zabawach i zajęciach organizowanych w grupie
d)
nie chce uczestniczyć w zabawach i zajęciach
organizowanych w grupie
e)
czasami włącza się we wspólne zajęcia i zabawy
f)
uczestniczy w grupowych zajęciach i
zabawach
8) Dziecko jest
samodzielne w zakresie samoobsługi
8.1
d)
nie zgłasza potrzeb fizjologicznych i nie
potrafi samodzielnie skorzystać z toalety
e)
próbuje ze wsparciem osoby dorosłej korzystać
samo z toalety
f)
samodzielnie korzysta z toalety, tylko czasami
potrzebuje pomocy
8.2
d)
nie potrafi jeść samodzielnie, wymaga pełnego
karmienia
e)
podejmuje próby ze wsparciem osoby dorosłej
f)
samodzielnie je posiłki, tylko czasami
potrzebuje pomocy
8.3
d)
nie potrafi ubrać się i rozebrać, nie podejmuje
w tym zakresie żadnej aktywności
e)
próbuje ze wsparciem osoby dorosłej samodzielnie
ubrać się i rozebrać
f)
potrafi samodzielnie się ubrać i rozebrać
9) Dziecko nabywa
umiejętności społeczne niezbędne w życiu oddziału przedszkolnego
9.1
d)
nie rozpoznaje swojego znaczka
e)
czasami ma z tym problem
f)
zawsze rozpoznaje swój znaczek
9.2
d)
boi się opuszczać swoją salę
e)
czasami nie chce opuścić swojej sali
f)
nie ma z tym problemu
9.3
d)
ma duże problemy z wykonywaniem poleceń
nauczyciela
e)
miewa z tym problemy
f)
sporadycznie ma taki problem
9.4
d)
boi się wychodzić na zewnątrz, płacze na
spacerach
e)
czasami płacze
f)
nie ma z tym problemu
Bibliografia
J. Lubowiecka „Przystosowanie psychospołeczne dziecka do
przedszkola”
E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska „Wspomaganie rozwoju
umysłowego trzylatków
i dzieci starszych wolniej rozwijających się”
i dzieci starszych wolniej rozwijających się”
D. Megier „Zabawy teatralne w przedszkolu”
M. Piszczek „Terapia zabawą. Terapia przez sztukę”
Komentarze
Prześlij komentarz