Przejdź do głównej zawartości

INNOWACJA PEDAGOGICZNA WSPOMAGAJĄCA ADAPTACJĘ NAJMŁODSZYCH DZIECI DO NOWYCH SYTUACJI W PRZEDSZKOLU „KRZYŚ I MELA”






INNOWACJA PEDAGOGICZNA WSPOMAGAJĄCA ADAPTACJĘ NAJMŁODSZYCH DZIECI DO NOWYCH SYTUACJI W PRZEDSZKOLU
„KRZYŚ I MELA”




opracowała Monika Starzykiewicz




1)     Założenia innowacji pedagogicznej

Innowacja dotyczy podejmowania działań związanych z funkcjonowaniem najmłodszego oddziału przedszkolnego w roku szkolnym 2017/2018. Analiza składu grupy wykazała, że od września 2017 roku będą w zespole dzieci, dla których jest to pierwszy kontakt ze środowiskiem instytucji wychowawczej, pierwszy pobyt poza środowiskiem rodzinnym. Informacje uzyskane z rozmów z rodzicami w okresie zapisów dziecka do oddziału przedszkolnego, w oparciu o dotychczasowe doświadczenia prognozuje się pojawienie trudności adaptacyjnych w przystosowaniu się dzieci do warunków przedszkolnych. By wspomóc dziecko w pokonywaniu nowych i trudnych sytuacji należy zastosować system zintegrowanych działań pedagogicznych i organizacyjnych mających na celu stworzenie optymalnych warunków do edukacji i wychowania w grupie oddziału przedszkolnego.
            Innowacja jest zgodna z Programem Edukacji Przedszkolnej „Nasze Przedszkole” W. Żaba – Żabińska, M. Kwaśniewska w oparciu o który pracuje grupa.            

2)     Podmiot innowacji

Innowacja przeznaczony jest dla dzieci z grupy najmłodszej.

3)     Cel główny innowacji

Głównym celem  jest ułatwienie dziecku adaptacji w grupie oddziału przedszkolnego oraz osiągnięcie dojrzałości przedszkolnej.



4)     Cele szczegółowe (dziecko):

ü  potrafi rozstać się z rodzicami
ü  nie płacze w trakcie pobytu w przedszkolu
ü  nie płacze i nie protestuje przed leżakowaniem
ü  podejmuje samodzielną zabawę w sali
ü  podejmuje zabawę z nauczycielem
ü  podejmuje zabawę z innym dzieckiem
ü  uczestniczy w zabawach i zajęciach organizowanych w grupie
ü  jest samodzielne w zakresie podstawowej samoobsługi
ü  nabywa umiejętności społeczne niezbędne w życiu oddziału przedszkolnego

5)     Planowane efekty

Wzrost poczucia bezpieczeństwa dziecka w oddziale przedszkolnym, obniżenie poziomu lęku, dobre samopoczucie dziecka, pogodny nastrój, aktywność zabawowa
i poznawcza. Nabycie umiejętności społecznych pozwalających  na dobre funkcjonować w grupie oddziału przedszkolnego.

6)     Czas trwania i miejsce realizacji

Innowacja będzie realizowany w grupie trzylatków w oddziale przedszkolnym mieszczącym się w Szkole Podstawowej nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi
w Chrzanowie od września do listopada 2017 roku (z możliwością przedłużenia
w razie potrzeby). 

7)     Metody

Inscenizacja z wykorzystaniem dwóch pacynek.
Zabawy teatralne.
Nauczanie sytuacyjne.

8)     Sposób realizacji

Cykliczne zajęcia co tygodniowe i kontynuacja założonych celów w trakcie tygodnia, w nauczaniu sytuacyjnym.

9)     Ewaluacja

Diagnoza zostanie przeprowadzona przy pomocy opracowanego w tym celu arkusza obserwacyjnego (zamieszczonego w aneksie).
Cel ewaluacji – osiągnięcie przez dzieci przynajmniej minimalnego poziomu dojrzałości przedszkolnej i adaptacji.
Wskaźnikiem poziomu dojrzałości przedszkolnej i adaptacji będzie suma uzyskana przez dziecko punktów z arkusza obserwacji: min poziom – 14 pkt, max poziom –
28 pkt.
Procedura ewaluacji programu – wiadomości zebrane zostaną poprzez obserwację bierną i uczestniczącą w trakcie pobytu dzieci w oddziale przedszkolnym w różnych sytuacjach przed rozpoczęciem programu i na zakończenie.
Raport – zostanie napisany po zakończeniu zajęć.





















ANEKS









Wrzesień
I tydzień: obserwacja
II tydzień: „Krzyś i Mela są przedszkolakami”
III tydzień: „Lubię leżakować, a Ty?”
IV tydzień: „Idę z mamą do przedszkola”

Październik
I tydzień: „Spacer Krzysia i Meli dookoła przedszkola”
II tydzień: „Krzyś i Mela lubią jeść owoce, a Wy?”
III tydzień: „Krzyś i Mela z mamą na targu”
IV tydzień: „Zagadki Krzysia i Meli”

Listopad
I tydzień: „Krzyś i Mela mają swój parasol”
II tydzień: „Krzyś i Mela robią z mamą kompoty na zimę”
III tydzień: „Wycieczka Krzysia i Meli do lasu”
IV tydzień: „Nasz tatuś jest górnikiem (lubię gdy tata przychodzi po mnie…)”





ARKUSZ OBSERWACJI
Wrzesień 2017
Imię i nazwisko dziecka:…………………………………………………………….
a-     O pkt
b-     1 pkt
c-      2 pkt

1)Dziecko potrafi rozstać się z rodzicem
a)      sprawia mu to trudność, płacze protestuje w różny sposób
b)      czasami sprawia mu to trudność
c)      nie ma z tym problemu
2) Dziecko nie płacze w trakcie pobytu w oddziale przedszkolnym
a)      często płacze izoluje się, jest smutne
b)      czasami miewa gorsze dni
c)      nie płacze
3)Dziecko nie płacze i nie protestuje przed leżakowaniem
a)      płacze i różny sposób protestuje
b)      czasami płacze i protestuje
c)      nie ma z tym problemu
4) Dziecko podejmuje samodzielną zabawę w sali
a)      nie bawi się, izoluje się, obserwuje z boku
b)      podejmuje próby
c)      potrafi bawić się samodzielnie w sali
5) Dziecko podejmuje zabawę z nauczycielem
a)      nie chce bawić się z nauczycielem
b)      czasami podejmuje zabawę z nauczycielem
c)      bawi się z nauczycielem
6) Dziecko podejmuję zabawę z innym dzieckiem
a)      nie chce bawić się z innym dzieckiem
b)      czasami bawi się z innym dzieckiem
c)      potrafi bawić się z innym dzieckiem

7) Dziecko uczestniczy w zabawach i zajęciach organizowanych w grupie
a)      nie chce uczestniczyć w zabawach i zajęciach organizowanych w grupie
b)      czasami włącza się we wspólne zajęcia i zabawy
c)      uczestniczy w grupowych zajęciach i zabawach 
8) Dziecko jest samodzielne w zakresie samoobsługi
8.1
a)      nie zgłasza potrzeb fizjologicznych i nie potrafi samodzielnie skorzystać z toalety
b)      próbuje ze wsparciem osoby dorosłej korzystać samo z toalety
c)      samodzielnie korzysta z toalety, tylko czasami potrzebuje pomocy
8.2
a)      nie potrafi jeść samodzielnie, wymaga pełnego karmienia
b)      podejmuje próby ze wsparciem osoby dorosłej
c)      samodzielnie je posiłki, tylko czasami potrzebuje pomocy
8.3
a)      nie potrafi ubrać się i rozebrać, nie podejmuje w tym zakresie żadnej aktywności
b)      próbuje ze wsparciem osoby dorosłej samodzielnie ubrać się i rozebrać
c)      potrafi samodzielnie się ubrać i rozebrać
9) Dziecko nabywa umiejętności społeczne niezbędne w życiu oddziału przedszkolnego
9.1
a)      nie rozpoznaje swojego znaczka
b)      czasami ma z tym problem
c)      zawsze rozpoznaje swój znaczek
9.2
a)      boi się opuszczać swoją salę
b)      czasami nie chce opuścić swojej sali
c)      nie ma z tym problemu
9.3
a)      ma duże problemy z wykonywaniem poleceń nauczyciela
b)      miewa z tym problemy
c)      sporadycznie ma taki problem
9.4
a)      boi się wychodzić na zewnątrz, płacze na spacerach
b)      czasami płacze
c)      nie ma z tym problemu
ARKUSZ OBSERWACJI
Listopad2017
Imię i nazwisko dziecka:…………………………………………………………….
d-     O pkt
e-     1 pkt
f-      2 pkt

1)Dziecko potrafi rozstać się z rodzicem
d)      sprawia mu to trudność, płacze protestuje w różny sposób
e)      czasami sprawia mu to trudność
f)       nie ma z tym problemu
2) Dziecko nie płacze w trakcie pobytu w oddziale przedszkolnym
d)      często płacze izoluje się, jest smutne
e)      czasami miewa gorsze dni
f)       nie płacze
3)Dziecko nie płacze i nie protestuje przed leżakowaniem
d)      płacze i różny sposób protestuje
e)      czasami płacze i protestuje
f)       nie ma z tym problemu
4) Dziecko podejmuje samodzielną zabawę w sali
d)      nie bawi się, izoluje się, obserwuje z boku
e)      podejmuje próby
f)       potrafi bawić się samodzielnie w sali
5) Dziecko podejmuje zabawę z nauczycielem
d)      nie chce bawić się z nauczycielem
e)      czasami podejmuje zabawę z nauczycielem
f)       bawi się z nauczycielem
6) Dziecko podejmuję zabawę z innym dzieckiem
d)      nie chce bawić się z innym dzieckiem
e)      czasami bawi się z innym dzieckiem
f)       potrafi bawić się z innym dzieckiem

7) Dziecko uczestniczy w zabawach i zajęciach organizowanych w grupie
d)      nie chce uczestniczyć w zabawach i zajęciach organizowanych w grupie
e)      czasami włącza się we wspólne zajęcia i zabawy
f)       uczestniczy w grupowych zajęciach i zabawach 
8) Dziecko jest samodzielne w zakresie samoobsługi
8.1
d)      nie zgłasza potrzeb fizjologicznych i nie potrafi samodzielnie skorzystać z toalety
e)      próbuje ze wsparciem osoby dorosłej korzystać samo z toalety
f)       samodzielnie korzysta z toalety, tylko czasami potrzebuje pomocy
8.2
d)      nie potrafi jeść samodzielnie, wymaga pełnego karmienia
e)      podejmuje próby ze wsparciem osoby dorosłej
f)       samodzielnie je posiłki, tylko czasami potrzebuje pomocy
8.3
d)      nie potrafi ubrać się i rozebrać, nie podejmuje w tym zakresie żadnej aktywności
e)      próbuje ze wsparciem osoby dorosłej samodzielnie ubrać się i rozebrać
f)       potrafi samodzielnie się ubrać i rozebrać
9) Dziecko nabywa umiejętności społeczne niezbędne w życiu oddziału przedszkolnego
9.1
d)      nie rozpoznaje swojego znaczka
e)      czasami ma z tym problem
f)       zawsze rozpoznaje swój znaczek
9.2
d)      boi się opuszczać swoją salę
e)      czasami nie chce opuścić swojej sali
f)       nie ma z tym problemu
9.3
d)      ma duże problemy z wykonywaniem poleceń nauczyciela
e)      miewa z tym problemy
f)       sporadycznie ma taki problem
9.4
d)      boi się wychodzić na zewnątrz, płacze na spacerach
e)      czasami płacze
f)       nie ma z tym problemu
Bibliografia
J. Lubowiecka „Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola”
E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków
i dzieci starszych wolniej rozwijających się”
D. Megier „Zabawy teatralne w przedszkolu”
M. Piszczek „Terapia zabawą. Terapia przez sztukę”


















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

       Zapraszamy do zapoznania się z INNOWACJAMI  wprowadzanymi w Szkole Podstawowej nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi im. Szarych Szeregów w Chrzanowie.  Każda INNOWACJA ma swoją stronę, na której publikowane będą jej treści, cele, realizacja i ewaluacja.